#109 Photoshop Bør man bruke «ProPhoto RGB»?

Man bør ikke ukritisk benytte ProPhoto RGB da dette kan føre til en del kvalitetsproblemer.

Jeg vil først nevne noen veldig viktige argumenter for hvorfor man ikke bør benytte ProPhoto RGB, og til slutt se når man like vel kan dra nytte av det.

De vanligste RGB-fargerommene man støter på er sRGB og Adobe RGB, generelt kan man si at sRGB er beregnet for skjerm, og Adobe RGB for print. Adobe RGB (hvit) har et større omfang enn sRGB (farget) som man kan se i dette bildet:

AdobeRGB og sRGB

ProPhoto RGB er et meget stort fargerom som stadig flere har begynt å benytte, men er dette egentlig noe man bør gjøre? Her ser vi ProPhoto RGB (hvit) i forhold til Adobe RGB (farget):

ProPhoto er enormt stort i forhold til AdobeRGB

Hvorfor man aldri bør bruke ProPhoto RGB til 8-bits bilder

Uansett fargerom er man låst til et bestemt antall fargetoner; det betyr at man i et større fargerom ikke får flere farger totalt – det er bare avstanden mellom de som øker. ProPhoto er så stort at man i et 8-bits bilde raskt vil få problemer med banding (spesielt i skyggeområder). ProPhoto bør derfor bare brukes i 16-bits bilder (merk at selv her vil banding oppstå raskere enn i et mindre fargerom).

Skjermen din kan bare gjengi en brøkdel av fargene i ProPhoto-fargerommet

Selv meget gode skjermer sliter med å gjengi mer enn 98 % av AdobeRGB, og oddsen er at skjermen din kun har et litt større fargeomfang enn sRGB (ca. en tredjedel av ProPhoto). Når du da gjør justeringer som f.eks. å øke fargemetningen er det godt mulig du ikke kan se med god nøyaktighet hva som skjer med deler av fargene dine.

Her ser vi en Apple Cinema-skjerm (farget) sammenliknet med AdobeRGB (hvit) – det er tydelig at det er en del farger selv i Adobe RGB som ikke kan gjengis på skjermen:

Adobe RGB og Apple Cinema Gamut

Små justeringer blir vanskeligere

Mange verktøy i Photohop lar deg kun gjøre justeringer i hele verdier. It et så stort fargerom vil å øke en justeringsverdi med «1» gjøre et vesentlig større utslag enn i et mindre fargerom.

Foto

De fleste bilder inneholder ikke fargetoner utenfor Adobe RGB-fargerommet og de fleste kameraer kan heller ikke fange opp merkbart mer. De fleste fotografier vil i praksis heller ikke inneholde de fargetonene som ProPhoto kan gjengi som ikke Adobe RGB kan. Man har derfor venligvis ikke noe å tjene på «fremkalle» råfilene til ProPhoto med mindre man skal utføre ekstreme justeringer.

Presentasjonsmedium

Hvis bildet skal presenteres på skjerm er ProPhoto ikke egnet. ProPhoto kan ha en liten fordel over AdobeRGB i kraftige gultoner (og mørke mettede blåtoner?) på høykvalitets fotoprint, men det vil være et problem hvis en stor andel av de andre fargene i bildet ikke kan gjengis på utenheten da disse må konverteres tilbake til fargeomfanget på utenheten. Da ender man opp med et bilde med lavere kontrast («perceptual») eller man får ikke med seg informasjonen i områdene printeren ikke kan gjengi («Relative Colorimetric»).

Adobe RGB der i mot er designet for å ligge tettere opp mot hva typiske enheter kan gjengi og vil gi litt mindre problemer.

Adobe RGB og offset-trykk (ISO Coated): Adobe RGB og en laserskriver:
AdobeRGB og offset-trykk Adobe RGB og laserprinter

Når bør man bruke ProPhoto?

Hvis du har et bilde som inneholder fargetoner utenfor AdobeRGBs fargeomfang kan det gi mening på benytte ProPhoto. Men det er like vel ikke sikkert det er det lureste valget med tanke på alt det medfører.

Det er hovedsaklig hvis du har veldig mettede gulfarger at man kan dra nytte av ProPhoto. Dette fordi mange gode skrivere kan gjengi noen gultoner utenfor AdobeRGB-fargerommet på fotoutskrifter. Så hvis du har bilder av f.eks. gule kanarifugler eller intense solnedganger kan man vurdere det hvis man har streng kontroll på fargestyringen gjennom hele arbeidsflyten og sluttresultatet skal være fotoprint. Det vil like vel være ytterst få som vil kunne se forskjellen.

Adobe RGB (hvit) og fotoutskrift (farget)
(Canon iP8500 og Kodak Pro Inkjet Photo Paper):
ProPhoto RGB (hvit) og fotoutskrift (farget)
(Canon iP8500 og Kodak Pro Inkjet Photo Paper):
Adobe RGB og Canon iP8500 with Kodak Pro Inkjet Photo Paper ProPhoto RGB og fotoutskrift

Hvordan arbeide med ProPhoto

Man må ta utgangspunkt i raw-filen og arbeide med 16-bits og Pro Photo helt fra starten. Hvis bildet kommer som JPEG fra kameraet, eller er konvertert til Adobe RGB/sRGB har bildet alt mistet det lille man kunne ha tjent.

Oppsummering

  • ProPhoto RGB er et så stort fargerom at de fleste fargene hverken kan gjengis på print eller skjerm.
  • ProPhoto er uegnet for 8-bits filer, og det er større fare for banding.
  • ProPhoto kan gjengi de få fargene som kan printes men som AdobeRGB ikke kan gjengi.
  • Det er vanskeligere å gjøre nøyaktige justeringer i ProPhoto enn i et mindre fargerom.