% %
%

#153 IllustratorPhotoshopInDesign Spotfarger (Pantone-farger)

En normal trykksak trykkes med fire farger: cyan, magenta, yellow og black (CMYK). Det er ganske begrenset hvilke farger man kan angi i CMYK-fargerommet. For eksempel vil man få problemer med veldig mettede farger:

Comparison of CMYK and RGB

Hvis vi i vår trykksak ønsker en farge som ikke kan gjengis i CMYK må vi ty til en spotfarge (for eksempel en farge fra Pantone). Spotfargen er en ferdigblandet femte farge som trykkes på til slutt etter CMYK-fargene:

Spot color CMYK vs. spot color

Gullfolie, selektiv lakkering, metalliske farger og liknende angis også som spotfarger i ditt dokument (så jeg benytter her ordet i sin videste betydning). Det er da meget viktig å ha en forståelse av overprint for å unngå feil.

Spotfarger i InDesign

I InDesign vil spotfarger merkes i swatches-panelet (Window > Colour > Swatches) med følgende ikon: Spot icon
Spot color

For å redigere en farge i Swatches-panelet, dobbeltklikk på den. Slik kan du også angi nye spotfarger.
Edit color swatch

Spotfarger i Illustrator

I Illustrator merkes spotfarger i Swatches-panelet (Window > Swatches) med en liten trekant i hjørnet: Spot Swatch

Klikk New Swatch New for å blande en ny spotfarge.
Edit swatch options

Ferdigdefinerte spotfarger (f.eks. fra Pantone) finner du under Window > Swatch Libraries > Color Books.

Merknader og ekstra informasjon:

  • Skal man bruke en spotfarge er det viktig å ha en fargeprøve (for eksempel en Pantone fargebok) hvor man kan se hvordan fargen faktisk vil bli på trykk.
  • Snakk med trykkeriet. Da er du sikker på at de kan skaffe fargen du ønsker, og de kan vise deg eventuelle andre effekter/farger de tilbyr.
  • En heldekkende spotfarge vil bli mye «renere» enn en tilsvarende farge blandet i CMYK da man unngår rastermønster.
  • Med spotfarger kan man være sikker på at fargen blir nøyaktig den man ønsker hver gang. For eksempel trykker National Geographic sine magasiner den gule rammen med en spotfarge. Det gjør den ikke bare ren og klar, men sørger også for at den alltid er identisk utgave etter utgave.
  • Spotfarger kan være mer holdbare enn CMYK-farger og, avhengig av trykkmetode, mer slitesterke. Se for eksempel trykk på t-skjorter.
  • På en del trykksaker arbeider man utelukkende med spotfarger, og ikke CMYK. Dette er vanlig på trykksaker hvor det er få farger (gjerne 1-4). Ta f.eks. en titt på emballasjer neste gang du er i matutikken.
  • Ikke definer farger som spotfarger i et dokument med mindre det faktisk skal trykkes med spotfarger.

Noen relaterte tips:

%